onsdag 30 januari 2013

Being a mama...

Älskar att vara mamma till den här lilla korven! Han gör mig så lycklig med alla hans små egenskaper. Älskar hur han ler varje morgon när han vaknar (om han är färdigsoven), hur han kliar sig i ögonen med bakhanden, hur benen går på han när han ser vatten kokas, hur han lyser upp och skrattar högt när jag varit iväg en stund, hur han himlar med ögonen när han blir generad, hans knubbiga små händer som upptäcker världen, hur han säger mmm efter varje sked gröt han får...ja, listan kan bli hur lång som helst!
Det finns dock en lista med mindre positiva saker vilket inte alls har med Leo att göra (även om det där med sömnen alltså!) Det har med omgivningen att göra. Eller snarare jag som reagerar på omgivningen. Det är mycket med att vara mamma. Mycket att stå till svars inför på nåt sätt. "Ammar ni fortfarande?" "Sover han i egen säng?" Sitter han själv?" "Kryper han än?" "Vad gör ni hela dagarna?" Inget konstigt med dessa frågor egentligen men för en utmattad, sömnlös förstagångsmorsa så blir det övermäktigt ibland! Man ställer så höga krav på sig själv att minsta lilla antydan utifrån kan få en att tippa över. När det gäller nya morsor får man bara komma med råd och åsikter om man blir tillfrågad tycker jag! Annars ska man bara avguda marken hon går på :))
Lite av ett svammelinlägg kan tyckas men ibland behöver svamlet komma ut.



8 kommentarer:

Anonym sa...

Strunta i vad alla andra tycker och säger. Gör vad som blir bäst för dig och din familj. Du är så medveten om vad som är bra för barn så ingen risk att det inte blir bra. Kämpa på! :) Kramar Anette <3

Anna-Lena sa...

Men herreguud vad söt han är!!! <3Håller med Anette ovan... du är ju så kompetent och faktiskt världsmästare på ditt barn så skit i vad andra tycker och menar! Det där är såååå dumt för alla barn är så olika, sitter, går, börjar prata... allt kommer ju så vad är det att tjata om!?.. Lås öronen och njut dina dagar med sonen! Det är DET ni ska göra "hela dagarna"... Sova, äta, leka och utvecklas, gå en liten prommis tillsammans... vad mer måste man göra?.. Ingenting!!! ;) kramtillvärldensbästamammatillbebiLejo <3

Annso sa...

Du är världens bästa Mamma!! Förstår frågorna kan krypa dig innanför skinnet och jag tycker jag kan få sånna frågor även idag! Från lärare och andra "bättre" vetande! Stör mig skitmycket! Även om jag vet innerst inne vilket fantastiskt "jobb" jag gjort/ gör för M!
You go girl! Knockles 'em down! ❤❤❤

mamma sa...

*ler* känner igen det där även om det snart är 40 år sen jag var morsa för första gången. Man är väldigt känslig och tror att frågor, som kanske är ställda i all välmening, är kritik. Sen håller jag med övriga. Det är att skita i. Du vet bäst vad som är bra för Leo och dig ♥

Emma sa...

Tack för pepp peeps! ❤

Malin sa...

JAG AVGUDAR MARKEN DU GÅR PÅ !!!

(och jag förstår inte överhuvudtaget varför de vill veta sådana saker jag är ibland rädd att jag ska uppfattas som ointresserad, men det kanske är att föredra? :-))

jag är mest intresserad av att veta att ni mår bra. och av att han gillar att se vatten koka. det är typen av vetande som jag gillar.

förresten ska vi ses snart. vi måste försöka boka in något (februari är en liten skitmånad för mig, men frågan är om vi klarar oss till början på mars?)

KRAM!

Malin sa...

(och så hoppas jag naturligtvis på att ni gör så lite som möjligt om dagarna - vi vill ju inte att ni ska bli överstimulerade)

GLÖM ALDRIG VIKTEN AV VILA OCH LUGN OCH RO!

:-)

Emma sa...

Tack Malin! Underbar kommentar! Ja, vi måste ses så snart vi bara kan (eller du för vi kan ju när som typ) Vi mår bra! :) Hoppas du också gör det! Kram